mała firma okiem księgowej

Twój cyfrowy podpis ePUAP

Jeśli zabraliśmy się już za temat prowadzenia firmy bez wychodzenia z domu, to ciągnijmy go dalej. Ale dziś będzie odcinek, w którym ten raz trzeba bedzie wyjść z domu. Po to, żeby udowodnić światu, że ty to ty.

Sposoby na e-podpis

Do biznesowych działań „bez wychodzenia z domu” potrzebujemy podpisu elektronicznego. Przynajmniej po to, żeby dokumenty urzędowe móc podpisać i wysłać przez Internet. I mamy dwie opcje.

Profil zaufany ePUAP – wersja ekonomiczna, dla małych firm na ogół wystarczająca. Jest to profil wykorzystuąjący konto na elektronicznej platformie usług administracji publicznej i pozwala załatwić sporą ilość spraw urzędowych. W sporym uproszczeniu – darmowy podpis elektroniczny do kontaktów z administracją. Przez kilka lat działania platforma ta już nieźle się ucywilizowała i działa dość sprawnie. (Co nie znaczy, że jeśli w ostatnim dniu miesiąca będziesz chciał zawiesić działalność, to ci się to uda. Niestety, masowe akcje typu „zawieszanie działalności – ostatni dzień miesiaca”, „odwieszanie działalności – pierwszy dzień miesiaca” lub masowa rejestracja do programu 500+ potrafią nieźle zachwiać stabilność tego systemu. Więc lepiej zachować „odpowiednie wyprzedzenie” lub uzbroić się w cierpliwość.

Możesz też wybrać komercyjny certyfikat kwalifikowany, który pozwala nie tylko na podpisywanie dokumentów urzędowych, ale również na uwierzytelnianie korespondencji elektronicznej, umów, plików, wniosków do podmiotów nie korzystających z ePUAP. (Uwaga: jeśli myślisz, że korzystając z certyfikatu kwalifikowanego jesteś w stanei sprawniej składać dokumenty do instytucji państwowych niż korzystając z ePUAP, to jesteś w błędzie. Jeśl system się sypie, to na ogół bardzo demokratycznie – po całości).

Przez kilka lat korzystałam z certyfikatu CERTUM, jednak stwierdziłam, że przy obecnym zakresie moich działań wystarczy mi darmowy profil zaufany.

Krótka historia o tym, jak założyłam profil ePUAP

Kiedyś, korzystając z dnia urlopu, postanowiliśmy razem z mężem założyć sobie profile zaufane. W tym celu trzeba wejść na stronę ePUAP i wypełnić krótki formularz.

ePUAP - twój cyfrowy podpis | wpis na AkademiaMalejKsiegowosci.pl

Po wysłaniu formularza trzeba było wydrukować swoje dane i z dowodem osobistym udać się do jednostki, która potwierdza prawdziwość danych. W naszym przypadku najbliżej nam było do biura ZUS. Pobraliśmy więc swoje numerki kolejkowe i czekaliśmy na załatwienie sprawy.

Weszłam pierwsza, usiadłam na stołeczku, a pani urzędniczka zaczęła z dużym mozołem przepisywać moje dane – z kartki, do specjalnego zeszytu A4 (w kratkę, z tabelką narysowaną długopisem). „Ahh, to jest ta cyfrowa administracja” pomyslałam.

W tym czasie automat kolejkowy przydzielił mojego męża i jego ePUAP do zupełnie innego pokoju. Pani urzędniczka wpadła po zeszyt – a tu zasadzka – zeszyt do ePUAP zajęty. „Dziś jest tyle wniosków, że system zawiesiliście” usłyszałam. Ale mimo tego chwilowego padu analogowego wsparcia cyfrowej administracji udało nam się założyć profile zaufane.

I dziś do urzędów wpadamy tylko wtedy, gdy naprawdę musimy. Do czego i ciebie zachęcam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.