mała firma okiem księgowej

Dotacje na rozpoczęcie działalności – jaki sprzęt kupić z dotacji

wfirma.pl
A ile kosztuje księgowość w Twojej firmie?

Popełniłam kiedyś kurs e-mailowy o tym jak wyposażyć biurowe stanowisko pracy w oprogramowanie. Technologie informatyczne rozwijają się niesamowicie szybko i kurs napisany w 2007 roku jest już archaiczny, więc jakiś czas temu zdjęłam go z moich stron www. Jednak pliki PDF z lekcjami wciąż gdzieś w necie krążą. I chcąc, nie chcąc nadal jestem ekspertem od wyposażania biura.

Dostaję różne ciekawe pytania z tym związane – między innymi „Jaki sprzęt kupić z dotacji do biura…?”

Generalnie – trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Kup sobie sprzęt taki, jakiego potrzebujesz. Taki, który będzie mógł ci dobrze służyć przez kilka następnych lat. Kup sobie fajne oprogramowanie. Wygodny stołek. Ładną stronę internetową. Pakiet identyfikacji wizualnej. Albo milion wizytówek. Ale niezależnie jaką firmę zamierzasz prowadzić –

 

KUP URZĄDZENIE WIELOFUNKCYJNE. Taki kombajn biurowy, który jest drukarką, skanerem, kserokopiarką a czasem nawet faksem. I wybierz taki, który ma tanie wydruki. (Jeśli poczytasz odpowiednie testy, zdziwisz się, że koszt wydrukowania jednej strony może wynieść od 10 do 50 groszy).

Pisanie biznesplanu i składanie dokumentów związanych z wnioskiem o przyznanie dofinansowania na rozwój przedsiębiorczości daje przedsmak ilości papierów jakie trzeba wyprodukować w ramach przygotowania rozliczeń dotacji.

Jakie to papiery? Przede wszystkim kopie faktur. Może cię to zdziwi, ale każdą fakturę, która dokumentuje wydatkowanie unijnych pieniędzy kserujesz przynajmniej trzy razy. Jedna kopia do twojej dokumentacji, czyli do schowania wraz z oryginałem faktury, na wszelki wypadek, gdyby oryginał zaczął blednąć. (Przecież będziesz go archiwizować przez 10 lat). Druga kopia do księgowości. Wreszcie trzecia, dla instytucji przyznającej dotację – do rozliczenia dotacji, wsparcia pomostowego czy wydatkowanego vatu również dołączasz kopie faktur.

Istnieją osoby, które dotację wydają na jedno urządzenie, w rozliczeniu vatu też mają jedną fakturę i jeszcze kilka w rozliczeniu wsparcia pomostowego. Jeśli planujesz, że tak będzie u ciebie – spoko, poradzisz sobie bez kombajnu. Ale twoje rozliczenie dotacji może wyglądać tak: dotacja – prawie 40 faktur, wydatkowanie zwrotu vat – 70 i wsparcie pomostowe przez 6 miesięcy – średnio 8 faktur co miesiąc.

Dodatkowo drukujesz różnorakie rozliczenia miesięczne, oświadczenia, wnioski i umowy. Czasem musisz coś poprawić i przedrukować jeszcze raz. Z grubsza licząc, przygotowanie dokumentacji wydatków związanych z dotacją plus wydruki związane z prowadzeniem księgowości w mojej firmie dały zużycie ok. 5 ryz papieru. Dobrze radzę, kup sobie biurowy kombajn.

***

Jeśli podoba ci się ten wpis i chcesz czytać podobne, kliknij „Lubie to” i poleć go swoim znajomym na facebooku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.