mała firma okiem księgowej

Księgowanie inwentaryzacji w „papierowej” Księdze Przychodów i Rozchodów

wfirma.pl
Potrafisz więcej gdy jesteś online. Wypróbuj za darmo.

Zadziwiająco wiele osób prowadzi Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów w wersji papierowej. Ja nie lubię, a można powiedzieć NIE CIERPIĘ, wypełniać ręcznie formularzy i druków, więc od tej metody odeszłam. (Firmy które księguję, mają dość sporo papierów, wiec ręczne prowadzenie księgowości było bardzo męczące). Ale jeśli ktoś ma kilka wpisów w miesiącu, to może woleć wydać rocznie 5 złotych na książkę – niż kupować program :) .

Dwie moje czytelniczki przysłały mi bardzo podobne pytania o to, jak zaksięgować inwentaryzację w papierowej księdze.

A więc,  krok po kroku księgowanie remanentu wygląda następująco:

– w księdze na rok 2010 z datą 31.12.10 trzeba wpisać „Spis z natury – x zł” (oczywiście x to kwota jaką wyliczyłeś w trakcie wyceny inwentaryzacji),

– w księdze na rok 2011 wpisem z liczbą porządkową 1 i datą 01.01.11 będzie „Spis z natury – x zł”.

Żeby się nie myliło ja nie wpisuję tej kwoty w papierowych księgach do rubryki „towary” tylko piszę formułkę w rubrykach przeznaczonych na dane kontrahenta. (No już nie piszę – ale pisałam przez kilka lat).

Później najlepiej skserować spis. Podpisać obydwa egzemplarze. Jeden włożyć do segregatora z fakturami z grudnia 2010, a drugi z fakturami ze stycznia 2011.

Towar jest przeniesiony do nowej księgi. Można go sprzedawać.

Jeszcze trzeba uwzględnić wynik inwentaryzacji przy obliczaniu kosztów roku 2010 do Pita rocznego.

Więcej o inwentaryzacji, jej wycenie i formalnościach związanych z końcem roku w firmie możesz przeczytać w moim Raporcie Specjalnym „ Jak szybko i sprawnie przeprowadzić zamknięcie roku 2010 w małej firmie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.